3 september 2017

Bloed, zweed en tranen op 10 oktober!


In deze tijden waarin het sportief met Nederland best wel goed gaat (in steeds meer sporten worden "we" goed), lijkt het juist het Nederlandse voetbal dat steeds magerder wordt. Ook bij het Nederlands elftal, want na het missen van het EK in 2016 zijn de kansen voor de WK-deelname volgende jaar ook niet zo groot als dat ze bij voorgaande WK-kwalificaties waren.

Voor mij vergaat de aarde daarmee nog niet. Als ik terugkijk naar het verleden, dan is een dergelijk dalletje al veel vaker voorgekomen. Na het EK in 1980 duurde het zelfs tot 1988 voor er weer een EK/WK eindtoernooi werd gespeeld, dus ik maak me nog niet echt druk voor de lange termijn. Wel maak ik me zorgen om een andere Nederlandse ploeg die tegenwoordig minstens net zo slecht presteert als het Nederlands elftal: de Oranjesupporter op de tribune. Hiermee bedoel ik niet de heren die op kosten van de supportersvereniging allerlei feestjes af zouden struinen. Nee, ik heb het over de modale supporter op de tribune bij de thuiswedstrijden van het Nederlands elftal.

Vandaag zag ik dat de supporters op de tribune bij Nederland-Bulgarije vrijwel identiek waren aan het gemiddelde stereotype Ajax-supporter in diezelfde Arena: pas als de thuisploeg aan de winnende hand is, wordt men enthousiast. Maar juist als Nederland het moeilijk heeft en terug dreigt te vallen in de oude gewoonte van het veel te traag opbouwen, houden de Nederlandse supporters zich koest of gaan zelfs zitten mokken. Doodzonde, want juist op dat moment heeft het elftal de meeste steun nodig. Juist dan kan een zee van luidruchtige steun net even dat extra stukje vertrouwen geven om er weer vol in te vliegen.

Vandaar mijn oproep aan alle supporters in het stadion als Nederland over iets meer dan een maand tegen Zweden speelt: support het Nederlands elftal van de eerste tot en met de laatste minuut en laat die Johan Cruijff Arena kolken! Ga niet als Statler en Waldorf zitten mokken als het tempo even inzakt, maar zorg ervoor dat de ploeg alle steun en support krijgt om het tempo weer op te schroeven.

Goed voorbeeld doet volgen en als jullie tijdens de wedstrijd non-stop de sfeer er in houden, dan kan dat alleen maar inspirerend werken voor de spelers van het Nederlands elftal. De Zweedse IKEA-kastjes zullen dan binnen de kortste keren zelf op de kast zitten en na de zoveelste actie van welke Oranjeklant dan ook huilend bij de cornervlag gaan liggen.

Kortgezegd: aanmoedigen met bloed, zweet en tranen! Mocht Nederland het WK alsnog niet halen, dan heeft het daar in ieder geval niet aan gelegen!

P.S.: nee, ik ben zelf niet aanwezig in de Arena op 10 oktober. Ik ben dan bezig om mijn zwempupillen naar een hoger niveau te coachen en supporten



Geen opmerkingen: