23 februari 2015

Open NK IJszwemmen

Voor het eerst in Nederland: een (open) nationaal kampioenschap ijszwemmen! Dit kampioenschap werd door openwater-goeroes Marcel van der Togt en Marcel Stroet op de laatste dag van januari georganiseerd in het 50m-buitenbad in Volendam. En als er iets aparts wordt georganiseerd, dan ben ik er bij en neem ik nog meer enthousiastelingen mee!


Dat ik als 'zwemtoerist' meedoe aan dit soort dingen is niet zo speciaal (meer), maar dat ik zowaar nog drie ploeggenoten (Yoram, Rens en Bastiaan) mee kreeg om zo ook estafetteteam te kunnen vormen vond ik best wel speciaal. Idioten, gekken, malloten, gestoorden: het was slechts een kleine greep uit de geuzenamen die we toebedeeld kregen.

Bij dit kampioenschap werden de KNZB-regels op twee belangrijke punten achterwege gelaten:
- het water mag niet warmer zijn dan 5 graden Celsius
- er wordt gestart vanuit het water
Geen ideale omstandigheden voor een snelle race, dus de 31.91 op de 50m vrije slag was een prima tijd. Uiteindelijk zelfs zo goed dat ik de snelste van de acht deelnemers op deze afstand was en daarmee de eerste Nederlands kampioen ijszwemmen 50m vrije slag.

Natuurlijk was het allemaal met een knipoog en daarom haalde het toernooi Studio Sport ook niet. Wel was er een zeer goede sfeerimpressie van SBS6 en ook het Noord-Hollands Dagblad had een mooie registratie van het toernooi. Dankzij de schoonfamilie van mijn broer (toevallig aanwezig) is zelfs mijn 'gouden' race vastgelegd:




Geen opmerkingen: