23 april 2014

Ik wil dat ik ongelijk heb

Groot nieuws gisteren:de KNZB lanceert een nieuwe manier van diplomazwemmen waarbij kinderen binnen 10 maanden het zwemdiploma kunnen halen op basis van een lesmethode waarbij borstcrawl de slag is waar alles om draait.

In mijn ogen is het belangrijkste doel bij het leszwemmen dat kinderen leren om in geval van ongepland te water raken zichzelf in veiligheid kunnen brengen. In de media heb ik nog nergens een serieus tegenargument gelezen tegen mijn stelling dat borstcrawl niet geschikt is als slag als iemand gekleed in het water valt. Ter illustratie mijn praktijkvoorbeeld:

Twee jaar geleden zwom ik mee met een nachtmarathon. Om het studentikoze van ons team te benadrukken, hulde ik mijzelf in overhemd en stropdas om zo op een correct geklede manier wat meters in het water af te leggen. Eenmaal in het water viel het me vies tegen hoeveel weerstand ik ondervond als ik mijn armen met borstcrawl over het water tilde. Toen ik daarna verder ging met schoolslag, werd de snelheid iets lager, maar ik kon dit veel langer volhouden omdat ik mijn armen (inclusief zware mouwen) niet over het water hoefde te tillen.

Het argument dat je met borstcrawl sneller bij de kant bent en het daarom een betere slag is om te gebruiken in geval van nood, is volgens mij onzin. Dit klopt als je in het zwembad in strakke zwembroek heen en weer peddelt, maar als ik in een noodsituatie gekleed in zware winterjas en lange broek borstcrawl probeer te zwemmen, dan ben ik na enkele momenten al doodop. Omdat met kleding aan er nauwelijks verschil zit in de snelheid waarmee je zwemt, ben ik van mening dat je beter schoolslag kunt zwemmen op het moment dat je volledig gekleed in het water ligt.

Ook zet ik ook vraagtekens bij het continue gebruik van badmutsen en zwembrilletjes. Natuurlijk is het fijn om een zwembrilletje op te hebben tijdens de zwemles, maar het lijkt me juist beter om kinderen vertrouwd te maken met het zwemmen zonder zwembrilletje. Pas als kinderen volledig vertrouwd zijn daarmee, kan je ze een zwembrilletje opzetten.

Verder zou het mooi zijn geweest als er op een iets respectvollere toon over de methode Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ) zou worden gesproken. Kreten als "Zwemmen wordt weer leuk" en "ouderwetse methodes" getuigen niet echt van enige waardering voor een organisatie die tientallen jaren z'n best heeft gedaan om kinderen goed te laten zwemmen en daarmee ook de basis vormde voor de sporten die de KNZB groot hebben gemaakt. Ook zou het mooi zijn geweest als de KNZB en de NRZ de handen inéén hadden geslagen en samen met een gezamenlijk diploma in plaats van het elkaar beconcurreren.

Tot slot zou ik het geweldig vinden als bovenstaande punten stuk voor stuk onderuit worden gehaald en het blijkt dat ik volledig ongelijk heb. Graag ga ik de discussie aan, dus elke (serieuze) reactie is welkom via victor@zwemtoerist.nl.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Ik denk dat je groot gelijk hebt. zwemles is ervoor om te zorgen dat mensen zich kunen redden als ze plots te water raken. Schoolslag is hier als slag veel geschikter voor. Tijdens schoolslag is het ook veel makkelijker om het hoofd boven water te houden dan bij de borstcrawl. Dit draagt bij aan het veilig voelen in het water.

Unknown zei

Ik sluit me volledig bij je aan, Victor. Ik geef nu 5 jaar zwemles op de, volgens de knzb, oude methode maar zie daardoor wel alleen maar de negatieve punten van het "nieuwe zwemmen". Een crawl is zwaar en gecoördineerd en daardoor erg lastig voor kinderen (want daar hebben we het over). Lekker beginnen met een enkelvoudige rugslag en zo naar de kant laten ploeteren... Wat mij betreft heeft de knzb wéér minpunten gescoord.

Unknown zei

Ik zwem zelf ook en ik geef daarnaast al vele jaren zwemles aan kleine kinderen en ik merk -net als jij- dat het juist veel moeilijker is om gekleed de borst-crawl te zwemmen. Ook is voor een een beginnend zwemmer(tje) het gezicht in het water houden juist vaak een groot probleem. Door de kinderen tijdens de zwemles met een brilletje te laten zwemmen komen ze nooit van die angst voor het water af en wordt onverwacht te water raken -zonder brilletje- juist een angstige ervaring.

Als het enige doel zou zijn om meer wedstrijd zwemmers te genereren zou ik zeker voor de "nieuwe methode" kiezen. Zolang ouders hun kinderen echter op zwemles doen met als doel hun kinderen veilig in en bij het water te kunnen laten spelen lijkt het mij verstandig om gewoon de schoolslag -en zonder brilletje- te blijven aanleren. Deze "nieuwe methode" wordt duidelijk naar voren geschoven door een klein, select groepje mensen dat de band met de realiteit geheel verloren is. Dit blijkt ook uit het feit dat ze geen steun kunnen vinden bij en samenwerking kunnen bereiken met andere toonaangevende organisaties binnen het leszwemmen in Nederland. Van mij geen goed woord voor de "nieuwe methode".