22 april 2014

Succes supporters(!)

Op één van de sites van de harde kern van Ajax kwam dit artikel te staan na de idiote bekerfinale tussen PEC Zwolle en Ajax. Iemand die niks van de wedstrijd heeft meegekregen zou met dit artikel slecht de helft van alles dat gebeurd is meekrijgen. Vooral de tweede zin van het artikel komt naar mijn idee niet overeen met wat ik zondag gezien heb.


Beste 'supporters', is het jullie misschien ontgaan dat dat vuurwerk uit het eigen (Ajax-)vak kwam? Dat dit vuurwerk gericht was op de eigen keeper? Wellicht is het niet bij jullie opgekomen, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de reden van  het verlies weleens grotendeels bij jullie zou kunnen liggen? Dat de keeper van Ajax wellicht met zijn hoofd wat minder bij de wedstrijd zat omdat hij door zijn eigen (!) aanhang met vuurwerk werd bekogeld? En dat de spelers van Zwolle door dit incident juist gretiger werden? In het stukje wordt er schande gesproken over de instelling van  Ajax. Tuurlijk speelde Ajax als een natte krant na de spelhervatting, maar neem ze dat eens kwalijk na het gedonder ervoor. Hoe zouden jullie je werk doen als ondertussen de rookbommen en fakkels je om je oren vliegen.

In de tweede helft was het ook oorverdovenr stil in de vakken waar rood-witte shirtjes. Noemen jullie dat onvoorwaardelijke steun aan je club? Ik moet dat spul uit 010 na zondag zowat gelijk geven dat het gros van de Ajax-aanhang (zelfs in het stadion) successupporter is.
 
Ik ben geboren Amsterdammer en ben opgegroeid met de Ajax-successen in de jaren '90. Destijds gebeurde er ook wel wat op en rond de tribune, maar de sport voetbal was nog steeds het belangrijkste. Sfeeracties die gedaan werden hadden in ieder geval geen negatieve invloed op hetgeen dat op het veld gebeurde.
 
Ik heb zondagavond smakelijk zitten lachen om de spreekkoren van FC Zwolle. Ze waren meer dan raak, maar niet-kwetsend en allemaal positief gestemd. De Zwolle-fans steunden hun club enorm en gingen alleen maar van hun eigen kracht uit. Zoals het hoort. En noem me dan maar een successupporter va  Ajax, maar stiekem was ik jaloers op Zwolle. Niet omdat ze de beker wonnen, maar omdat hun aanhang hen echt steunde. 
 
Congrats PEC!

Geen opmerkingen: