1 januari 2018

Mijn sportieve doelen van 2018

Afgelopen jaar heb ik veel meer rust in m'n hoofd gekregen. Gevolg daarvan is dat ik weer aan het sporten ben geslagen. Eerst hardlopen, daarna kwam ook het zwemmen er (weer) bij. Na ruim anderhalf jaar op het droge was het zwemmen weer ouderwets genieten. Daarom ook dat ik mee heb gedaan aan een zwemloop, een openwaterwedstrijd, een halve marathon en (last but not least) ik mijn startnummer weer geactiveerd heb en ook alweer een zwemwedstrijd heb gezwommen.

Of het nu een oorzaak of gevolg is weet ik niet, maar bij dit sporten hielp het ook mee dat ik in het najaar zes kilo lichter minder ben gaan wegen dan in de afgelopen zomer. Dit gewicht daalt steeds meer richting mijn streefgewicht ga (nog vijf kilo van verwijderd).

Omdat ik het plezier in het sporten weer terug heb, heb ik voor 2018 direct een aantal sportieve doelen gesteld:
  • Zaterdag 5 mei - 400m wisselslag @ ONMK Den Haag
    Op het lijstje van mijn PR's mist nog altijd een tijd op de 400m wisselslag op de langebaan. Dat steekt. Daarom wil ik dit jaar mijn PR-lijst "compleet" zwemmen. Plaats van handelen is het ONMK langebaan in Den Haag, het dichtstbijzijnde 50m-bad vanaf mijn huis gezien.

  • Donderdag 16/vrijdag 17 augustus - IJsselmeer-zwemoversteek
    Vanaf 18 augustus gaat Maarten van der Weijden de Elfstedentochtzwemmen. Je kunt om het goede doel te spekken twee kilometer meezwemmen met hem, maar voor mij is dat net iets te weinig uitdaging. Daarom wil ik vanuit Medemblik naar Stavoren zwemmen om hem in deze laatste plaats aan te moedigen. Natuurlijk draag ik graag bij aan Maartens foundation, dus in de loop van het voorjaar komt er uiteraard een sponsoractie.

  • Zondag 21 oktober - de marathon van Amsterdam
    Afgelopen jaar heb ik zonder al te veel problemen een halve marathon gelopen. Voor mij was dat ook een test om vertrouwen te kweken voor een lange(re) afstand. En dat vertrouwen is er nu! Daarom wil ik (eindelijk) een marathon gaan lopen, iets dat natuurlijk alleen maar kan in mijn geboortestad. Een streeftijd heb ik niet, het belangrijkste is om een lekkere race te lopen, te finishen en (vooral) te genieten!

Ja, ik zal voor bovenstaande doelen flink moeten trainen, want met mijn huidige conditie ga ik het niet halen. Groot verschil met vorig jaar is dat de doelen me juist motiveren om een tandje bij te schakelen in plaats van dat ze me naar de keel grijpen.

Eerstvolgende stap in de hele toer: over twee weken de 400m wisselslag zwemmen tijdens de zwemcompetitie. Daarvoor heb ik vandaag al een kleine zwemtraining gedaan op Scheveningen:



Geen opmerkingen: