1 juli 2016

Klaar!

Al enkele maanden twijfelde ik, maar na een avondje bijpraten met een oud-zwemmer heb ik de knoop doorgehakt: ik stop met actief zwemmen. Door fulltime werk heb ik geen tijd meer om genoeg te trainen om mooie tijden te zwemmen. Hierdoor verloor ik de enige motivatie die ik had om te zwemmen, namelijk de lol in het zwemmen. En dus was het tijd om er een punt achter te zetten.


Mijn laatste wedstrijd zwom ik afgelopen weekend in Amstelveen. Nee, geen groots opgezette wedstrijd of (inter)nationaal kampioenschap, gewoon een clubkampioenschap van mij oude vereniging. Toch was het een meer dan waardige afscheidswedstrijd.Veel oude bekenden, een paar ploeggenoten die ook tot m'n vriendengroep behoren en een wedstrijdopzet die mij op het lijf geschreven was (alle 50m-nummers).

 
Over tegenstand had ik weinig te klagen. Direct al in de eerste serie zwom ik naast Kira, toen m'n oud-ploeggenote/-pupil, nu aankomend Olympisch zwemster.  Tot het keerpunt kon ik haar bijhouden, maar daarna was het snel gedaan met de strijd. Verschil moet er zijn....



In de allerlaatste serie zwom ik naast Nathan. Het internet kent hem als de danskoning van vele festivals, maar ik ken hem vooral als oud-pupil die via het zwemmen helemaal is opgebloeid. Ook fysiek is hij gegroeid, want het kleine kereltje van tien jaar geleden is tegenwoordig een beer van bijna twee meter lang. De handshake met hem direct na de race was voor mij misschien wel het mooiste einde van mijn "zwemcarrière" dat ik had kunnen krijgen!


En nu? Ik blijf lekker training geven, dus de zwembaden zal ik nog vaak genoeg bezoeken. Om zelf fit te blijven, ga ik mij hardloopschoenen wat vaker aantrekken. Dat zal ook wel moeten, want het eerstvolgende sportieve doel staat gepland voor half oktober a.s.: de halve marathon van Amsterdam.

1 opmerking:

Anja zei

Zoals je zegt, je moet lol heben in zwemmen. Wanneer dat niet meer aanwezig is kan je er beter mee stoppen. Uiteraard wel jammer! Zeker wanneer je geen goede tijden meer kunt zwemmen frustreerd het meer dan dat het je oplevert. Knappe keuze.