15 juni 2016

Hajrá Magyarok!

Ik had me nog zo voorgenomen om uit principe deze weken niet naar het EK voetbal te kijken. Toch ben ik gezwicht na de eerste wedstrijd. En eenmaal begonnen, is er ook geen houden meer aan. Praktisch elke wedstrijd heb ik tot nu toe gezien en ik betrap mezelf erop dat ik zelfs uitkijk naar bepaalde wedstrijden. Niet zozeer om het niveau van de wedstrijd, maar vooral vanwege het hoge "David-tegen-Goliath"-gehalte waarbij de "kleine" landen van zich doen spreken. Geen enkel topland heeft een grote overwinning kunnen boeken tot nu toe en die onvoorspelbaarheid maakt die wedstrijden des te leuker.

Zo verheugde ik me gisteravond ook op de wedstrijd van Oostenrijk tegen Hongarije. Dit had met name te maken met mijn Hongaarse schoonzus die mij op een leuke manier op de hoogte houdt van de Hongaarse sportwereld. Vlak voor de wedstrijd kreeg ik dit plaatje doorgestuurd. Vrij vertaald: "links een Hongaarse bink, rechts een Oostenrijkse bink!"



De held van de avond was echter de Hongaarse keeper Gábor Király. Met zijn basisplaats werd hij direct de oudste speler die ooit een EK heeft geacteerd, maar dat is niet waarom hij de held is. Deze kerel heeft een verre van atletisch figuur dat hij ook nog verbergt in een joggingbroek die al eind jaren '80 door de modepolitie is verbannen uit het straatbeeld. Toch wist hij zijn doel leeg te houden en wonnen de Hongaren met 2-0 van Oostenrijk.

Wat mij betreft wordt onderstaande foto 25x uitgeprint, ingelijst en verplicht boven het bed van elke speler van het Nederlands elftal gehangen. Wellicht dat de heertjes van Danny Blind dan beseffen dat het belangrijkste dat nodig is om te winnen niet extreem dure kleding, strak geknipte haartjes of armvullende tattoos, maar simpelweg de wil om te winnen...


Geen opmerkingen: