25 juli 2015

Spanje vs. Nederland

Enkele jaren geleden schreef Mart Smeets over hoe mooi en goed de Spaanse sportwereld wel niet is. Als voorbeeld gaf hij daarbij een opsomming van wat er in een specifiek weekend qua sportprestaties allemaal de revue passeerde. Vandaag moest ik weer terugdenken aan dat rijtje, met dat verschil dat de Nederlanders dit keer goed in beeld waren.

De Nederlandse sporthoogtepunten van vandaag:

- Niek Kimman pakt de wereldtitel bij BMX in het Belgische Zolder. Direct achter hem grijpt Jelle van Gorkum het zilver
- Sharon van Rouwendaal komt net tekort voor een medaille, maar geeft haar visitekaartje af door 4,8km op kop te zwemmen.
- In de laatste Tour-etappe rijden er vier Nederlanders bij de top-20 van de etappe die finisht op de Alpe d'Huez waarvan er twee in het eindklassement in de top-10 eindigen.
- Dafne Schippers wint in Londen de 100m tijdens de Diamond League in een nieuw Nederlands record. In dezelfde wedstrijd wordt Sifan Hassan tweede op de 800m (een bijnummer voor haar). 
- Nikki Terpstra wint de eerste etappe van de Ronde van Walloniƫ

Bij bovenstaande prestaties mag ook nog even de Europese titel van Rutger van Schaardenburg in de Laser-klasse (zeilen) worden genoemd. Weliswaar werd die gisteren gehaald, maar wat mij betreft hoort deze ook nog bij 'vandaag'.

Bedenk eens waar Spanjaarden goed in zijn: voetbal, tennis, wielrennen en Formule 1. Precies, sporten waar het grote geld in omgaat. Als je echter ook naar andere sporten kijkt, dan blijkt dat Spanje eigenlijk bizar matig presteert in de breedte. Kijk alleen al naar de medailleoverzichten van de Olympische Spelen van Londen en Beijing, waarbij we de Winterspelen voor het gemak maar helemaal buiten beschouwing laten (nul medailles bij de laatste drie edities). Zo slecht doet Nederland het dus niet qua sport in vergelijking met Spanje. Natuurlijk zijn er nog flink wat zaken te verbeteren, maar ik heb niet het idee dat 'we' achterlopen op de Spanjaarden.

Over precies een week ben ik op vakantie. Op zich lekker, maar het valt precies samen met de WK zwemmen. Ik ben dus erg benieuwd of ik dan een geschikte livestream kan vinden tijdens mijn vakantie.........in Spanje!

Geen opmerkingen: