3 september 2014

Open brief aan KNZB mbt Limieten ONK zwemmen kortebaan 2014

Geachte heer/mevrouw,

Eergisteren werden de limieten voor de Open Nederlandse Kampioenschappen kortebaan (7-9 november in Tilburg) bekend gemaakt op de KNZB-website. Het blijkt dat de limieten dit jaar soepeler zijn dan ooit, bijna het tegenovergestelde van het niveau van vorig jaar.


Natuurlijk is het een goed streven om ervoor te zorgen dat op het ONK kortebaan meer zwemmers meedoen dan op de vorige editie (soms maar 3 of 4 senioren per programmanummer), maar de limieten die zijn gepubliceerd zijn wel heel soepel. Op de 50 en 100m vrije slag heren zijn de gestelde limieten ongeveer gelijk aan de 130e-140e plaats op de ranglijst van vorig seizoen, wat dus betekent dat alleen al op die afstanden (inclusief buitenlandse deelname) al meer dan 15 series kunnen en zullen zijn. Ik geef eerlijk toe dat ik het zwembad in Tilburg nog nooit heb bezocht, maar als ik het promofilmpje van het zwembad op YouTube zie, dan betwijfel ik of deze accommodatie geschikt is voor een dergelijk groot toernooi. Vooral in-/uitzwemmen zal een probleem worden, want in de baden die ik voorbij zie komen is het tijdens de wedstrijd volgens mij onmogelijk om dergelijke aantallen zwemmers fatsoenlijk te laten in-/uitzwemmen.

De tweede reden waarom ik niet blij ben met de gang van zaken rond de limieten is persoonlijker. Als coach van een (studenten)club heb ik een paar zwemmers die ineens enorm dicht bij de limieten blijken te zitten. Op zich een mooie ontwikkeling, maar zij moeten nu binnen acht weken vanuit hun vakantieconditie naar PR-niveau komen. Ook moeten er halsoverkop limietwedstrijden worden gezocht om de limiet te tackelen. Plat gezegd voelen deze zwemmers zich 'genaaid' dat de limieten zo laat worden gepubliceerd. Als zij hadden geweten dat de limieten dusdanig soepel waren, dan zouden zij al veel eerder zijn begonnen met trainen om zo op tijd klaar te zijn om de limiet te behalen. Dit in tegenstelling tot wat tot vorige week het doel was, namelijk pas pieken in december. Het ONK kortebaan was namelijk niet interessant, simpelweg omdat de limieten van vorig jaar totaal niet binnen bereik lagen en er geen aanwijzingen waren dat deze zo drastisch zouden veranderen. Want als ze wel zo soepel zouden worden, dan zou de KNZB dit toch ruim van tevoren aangeven en zou er een (veel) grotere accommodatie worden gekozen om bij dit toernooi alle zwemmers in kwijt te kunnen?

Waarom worden deze limiettijden niet (net zoals 'vroeger') een half jaar van tevoren bekend gemaakt zodat alle potentiƫle NK-zwemmers een gedegen voorbereiding kunnen plannen? Ook kan ik (nog?) nergens de bepalingen vinden, dus weet ik ook niet tot wanneer zwemmers de limiet kunnen halen. Natuurlijk zijn dit 'problemen' die aan de 'onderkant' van het deelnemersveld aanwezig zijn en zal een eventuele afwezigheid van deze zwemmers ook echt geen gemis zijn voor het toernooi. Toch wordt er met de gestelde limieten een signaal afgegeven door de KNZB voor welk niveau het NK bedoeld is. In mijn ogen is het dan ook noodzakelijk om de aanloop van het ONK zodanig in te richten dat ook diegenen die (naar nu blijkt) vlakbij de limiet zitten een eerlijke kans te geven om zich (alsnog) te plaatsen.

Na de ad hoc-manier waarop de bepalingen voor de NK voor clubteams werden doorgevoerd en (in mindere mate) de 'structuur' voor de NK's afgelopen seizoen werd aangepast, is dit al de derde keer binnen een jaar dat er last minute grote wijzigingen bekend worden gemaakt. Het zou fijn zijn als in het vervolg dit soort grote wijzigingen ruim(er) van tevoren zouden worden aangekondigd.

Met vriendelijke groet,

Victor den Heijer
Trainer DSZ WAVE

P.S.: bovenstaande is door mijzelf geschreven, maar gezien de reacties die ik op diverse social media voorbij zag komen in de afgelopen 48 uur, denk ik dat veel zwemmers van verschillende niveaus het met mij eens zijn. Ik heb deze brief ook op mijn weblog http://zwemtoerist.web-log.nl geplaatst omdat ik daar mijn mening over zwemmen (in de breedste zin van het woord) deel. Met uw toestemming zal ik een eventuele reactie op bovenstaande mail ook plaatsen op mijn weblog zodat ook daar uw kant van het verhaal belicht wordt.

Geen opmerkingen: