20 juli 2014

Verzoek aan openwaterzwemmers en openwaterzwemsters

Beste openwaterzwemmers,

Deze twee weekenden heb ik enorm genoten van drie heerlijke wedstrijden in de warme buitenlucht. Het gebruikelijke 'sfeertje' was ook aanwezig, iets dat mij altijd een gevoel geeft dat het weer zomer is. Toch heb ik twee verzoeken die vooral gericht zijn aan de ervaren rotten in het vak.

Net als het gebruikelijke pre-flight praatje in een vliegtuig (uitleg over zwemvest, riem e.d.), behoort ook het praatje van de scheidsrechter tot een onderdeel van een openwaterwedstrijd dat voor het grootste deel van het zwemmerspeloton weinig nieuws bevat. Natuurlijk kennen jullie allemaal de procedure en staan jullie te trappelen om het water in te gaan om je favoriete plekje bij de start op te zoeken. Het 'scheidsrechterspraatje' ontaardt daarom vaak in een tsunami van flauwe opmerkingen die heel soms grappig zijn, maar dat veel vaker niet zijn. 

Daarom zou ik jullie willen vragen om de volgende keer gewoon je grappig bedoelde opmerkingen voor je te houden, net als de discussies die ontstaan door desinteresse voor dit praatje. Tussen de deelnemers staan ook zwemmers die voor het eerst een dergelijke afstand (of zelfs wedstrijd) zwemmen en die graag wel alle informatie willen horen. Zij krijgen tijdens dit praatje soms toch net even de nuttige informatie mee waardoor ze hun race zonder diskwalificatie of tijdverlies kunnen voltooien. 


Het andere verzoek richt ik aan de dames. Sinds jaar en dag is het gebruikelijk dat jullie bij de programma's van een openwaterwedstrijd een paar minuten later starten dan de heren. Gevolg daarvan is dat de snelste dames het herenpeloton moeten inhalen. Dat daarbij enig lichaamscontact of lichte botsingen kunnen plaatsvinden, is inherent aan het openwaterzwemmen. Dat er echter dames zijn die het nodig vinden om de schouder van een achterblijvende heer te gebruiken als middel om vast te grijpen en daarmee zichzelf naar voren te trekken, is iets dat volgens mij niet thuishoort in deze sport.

De achterblijvers hebben geen enkele intentie om de snelle dames dwars te zitten. Dat deze heren soms als een dronken garnaal van links naar rechts en weer terug over de baan slalommen, komt door het feit dat ze wat vaak wat minder ervaren zijn en dus wat meer moeite hebben met de juiste koers te houden. Mocht je daarvan last hebben, geef ze dan desnoods een subtiel 'schoudertje' of 'heupje'  in de goede richting, maar ga niet hun lichaamsdelen gebruiken als afzetobject.

Ik hoop dat jullie bovenstaande zaken in het achterhoofd houden bij de volgende wedstrijden om het zo ook voor de mindere goden aantrekkelijk te houden. En voor de dame die vorige week tijdens de Lektocht mijn schouder pakte om zich af te zetten:ik adviseer je om de volgende keer met een grote boog om me heen te zwemmen ;-)

Met sportieve groet,

Victor den Heijer
(een liefhebber van de sport)

Geen opmerkingen: