7 juli 2014

Huldiging 010 of 020?

In Nederland lopen we graag op de zaken vooruit. Daarom is het geen wonder dat gesteggel tussen Rotterdam en Amsterdam over wie de huldiging van het Nederlands elftal mag organiseren nu al is begonnen, nog voordat Nederland wereldkampioen is of zelfs de halve finale heeft gespeeld. Zie daarvoor onder andere de mening van een NRC-redacteur die vindt dat Rotterdam sowieso recht heeft op de huldiging. Ik kan me ergens wel vinden in die mening.


Het Calimero-gehuil over het aandeel Feyenoord-spelers in de selectie in het artikel vind ik een non-argument, maar dat de grote avenues in Rotterdam meer dan geschikt zijn voor een huldiging dan de nauwe grachten in Amsterdam, ben ik roerend met hem eens. Ik heb Rotterdam afgelopen jaar vanwege 'relationele ontwikkelingen' steeds beter leren kennen en hoewel ik als geboren Amsterdammer nog steeds mijn hart bij de hoofdstad heb liggen, heeft Rotterdam mij positief verrast in die periode. 

Eén argument heb ik nog niet in de tekst terug kunnen vinden en dat is het feit dat Van der Laan zelf de grootste reden is waarom er geen grote evenementen meer in Amsterdam worden georganiseerd. Enkele jaren geleden draaide hij al het grote Koninginnedagfeest op het Museumplein de nek om en dit jaar worden de kwart- en halve finale van het WK niet uitgezonden op het plein. Als het aan Van der Laan ligt, blijft het Museumplein een plek waar het gras van golfbaankwaliteit en er dus niemand op mag lopen. Prima als je dat vindt, maar wees dan ook zo reëel om de huldiging in een andere stad te laten doen.

Toch denk ik dat er nog een mooiere oplossing is voor dit 'probleem', een oplossing die even simpel als geniaal is. Een oplossing die keurig past in het Louis'-gouden-pik-rijtje van Kuyt-als-linksback, Depay-als-invaller en Krul-voor-Cillesen: een huldiging in beide steden!

Geen opmerkingen: