13 oktober 2014

Ode aan het kassameisje

Een ode aan het kassameisje! Laat ik direct duidelijk zijn: ik heb geen vunzige bijbedoelingen met dit blogbericht. Sowieso weten de supermarkten de dames in de meest a-seksuele bedrijfskleding te hijsen, dus enge dingen komen al sowieso niet in me op. Wat blijft staan is de manier waarop kassameisjes je helpen bij de kassa. Naar mijn idee zijn ze op basis daarvan grofweg in drie groepen te verdelen: 


1) de fulltimer. Vaak al wat ouder, overdag werkend en redelijk 'humeur-vast' (zowel positief als negatief). Deze dames willen nog weleens tijdens het scannen gaan socializen met hun collega's, iets dat niet echt geïnteresseerd overkomt bij de klant. Kan daarentegen ook zeer enthousiast zijn, iets dat

2) de geldverdiener. Kenmerkend aan de chagrijnige blik in de ogen, de ongeïnteresseerde houding richting de klant en stem die in de zeurstand staat. Is allemaal niet zo gek als je voor een hongerloontje achter de desk zit en je enige doel geld verdienen is, maar dat hoef je niet op de klanten af te reageren. 

3) de hardwerkende. Getooid met een glimlach en altijd vriendelijk tegen de klanten. Werkt vlot door, raakt niet in de stress bij problemen en als ze dat wel doet, dan vergeef je het haar ogenblikkelijk vanwege haar ontwapenende, verontschuldigende blik in de ogen. Maakt echt iets van haar werk.

Zoals je wellicht al verwacht is deze laatste 'soort' duidelijk mijn favoriet. Bij welke supermarkt ik ook kom, altijd is er wel een dergelijk exemplaar die een goed gevoel achterlaat als ik boodschappen heb gedaan. Zelfs een intens rothumeur aan mijn kant kan door het kassameisje worden omgetoverd in een glimlach als een ze mij vraagt of ik ook zegels erbij wil hebben. Het is de reden waarom ik van rij zou wisselen, zelfs als dat betekent dat ik in een langere rij kom te staan.

Over het algemeen heb je als klant relatief weinig contact met het kassameisje. Toch is er één kassameisje waar ik (samen met mijn toenmalige huisgenoten) meer van wist dan alleen de voornaam die op het naamplaatjes op haar shirt prijkte. Het ging om het kassameisje dat bij ons binnen de korte tijd dat ze in 'onze' supermarkt werkte al vrij snel  . Altijd vrolijk, altijd behulpzaam, maar vooral ook in staat om onze soms dubbelzinnige opmerkingen te counteren zonder dat het . Als 'geintje' hebben we een keer haar profiel opgezocht op Hyves (ja, zo lang geleden!) en hadden we binnen enkele minuten o.a. een foto van haar huisdier te pakken, een leguaan genaamd 'Kareltje'. Toen we de eerstvolgende keer weer onze boodschappen bij haar afrekenden, konden we het niet laten om te vragen hoe het met 'Kareltje' ging. De verbaasde blik van het kassameisje was onbetaalbaar. Sindsdien was er altijd een hartelijk "Goedenmiddag!" als we weer onze neus lieten zien en daarbij ook de mededeling dat het met Kareltje prima ging. Het leverde ons verder geen gratis boodschappen op, hooguit stiekem een welpie of wuppie meer dan waar we totaalbedrag-technisch  recht op hadden.

Zoals voorgaande anekdote al aangeeft, kan een kassameisje met een beetje vrolijkheid en vriendelijkheid zich al vrij snel onderscheiden van haar collega's. Daarom een welgemeend advies aan alle kassameisjes in Nederland: wees vrolijk en vriendelijk! Wellicht dat deze ode aan het kassameisje dan ook voor jou is geschreven...

Geen opmerkingen: