26 mei 2014

Kots fit

Iedereen die een beetje actief is op facebook heeft er minimaal één in zijn of haar vriendengroep: de health-freak. Elke dag trots vertellen over de bezoeken aan de sportschool, om de haverklap updates van Runkeeper, foto's van kleding in de meest kauwgombal-achtige kleuren als het maar kan en als er al gegeten wordt, dan is dat altijd iets met zelfgebakken brood, verse vruchten of de nu zo hippe superfoods (vergeet de kreet "mjammie!" er niet bij).

Zelf ben ik de laatste die mag zeggen dat hij gezond genoeg eet en leeft. Met enige regelmaat drink ik een biertje (vaker nog meer dan één),  minstens twee keer per week komt er een diner voorbij waarbij tropische cholesterolwaarden worden aangetikt en dankzij mijn schouderblessure is mijn conditie verworden tot die van een luiaard buiten het trainingsseizoen. Ja, ik moet dus meer op m'n eten gaan letten. Toch denk ik dat een gezond bestaan prima mogelijk is zonder al dat geforceerde gedoe. Natuurlijk moet je op je eten en je beweging letten, maar de laatste jaren moet alles ineens supergezond en worden zaken als frisdrank en chips als puur vergif afgedaan. Tegelijkertijd wordt elk sportevenement al direct aangepakt om te laten zien dat het met de beweging ook goed zit, terwijl het vaak gaat om evenementen waar je tien jaar geleden nog om werd uitgelachen.

Ik word er de laatste tijd een beetje kriegel van. Allerlei "kijk ons eens gaaf en gezond zijn"-events waarbij hardlopen wordt verheven tot een soort urban-sport. Nog erger wordt het als er commerciële saus over het evenement wordt gegooid. Zaken als de 'Electric Run' en de 'Color run' roepen bij mij een chronische jeuk op die maar met moeite te bestrijden is. En waarom the f*ck zijn evenementen onder de naam 'ladies run'? Vijf kilometer hardlopen voor vrouwen die (meestal) niet kunnen hardlopen.

'Crossfit', een soort veredelde vorm van fitness, schijnt het ook helemaal te zijn. Noem me ouderwets of conservatief, maar dit soort fitness is wat mij betreft gewoon opgedirkte vormen van niet-sociale lichaamsbeweging. Zoiets doe je als je een kantoorpik bent en geen tijd hebt voor een echte sport.  Ik bedoel: leuk dat je je lichaam fit houdt, maar het lijkt wel of de volgelingen van crossfit al deze levensenergie stoppen in het op social media zetten hoe helemaal-te-top-wauwie-energiek ze zichzelf wel niet voelen.

Afgelopen weekend wilde ik net mijn fiets parkeren bij mijn huis, toen er een meid voorbij 'liep' die voldeed aan alle kenmerken uit de 1e alinea. Ze had weliswaar hardloopkleding aan, maar het viel me op dat deze dame totaal niet zweette. Toevallig kon ik op haar telefoonschermpje meekijken en daarop zag ik dat deze deerne er nog geen twee kilometer op had zitten. Toch paradeerde ze alsof ze zojuist de marathon van Amsterdam én Rotterdam had gelopen. Zou ze weten dat ik op dat moment net drie kilometer al zwemmend in het open water had weggezet? Vast niet, want doordat ik mijn smartphone niet mee het water in neem, kan ik dus ook niet registreren dat ik dat heb gezwommen en kon deze lieve schat nergens online vinden wat ik zojuist had gedaan...

Geen opmerkingen: