18 maart 2014

Gemeenteraadsverkiezingen

Afgelopen zaterdag: op toch al niet de rustigste dag van de week wordt de loopruimte in het winkelcentrum ingenomen door een colone promomedewerkers van diverse politieke partijen. Sommigen staan nog discreet langs de kant, maar de D66 staat binnen op het smalste gedeelte zodat de doorstroom enorm stokt. Bloedirritant, zeker als je enige tijdsdruk hebt en je noet lastig gevallen wenst te worden door dit soort figuren.

Terwijl ik dit stukje typ, zit ik in de bus die langs een groepje VVD-spammers rijdt dat druk bezig is om in de file bij een druk kruispunt (ten noorden van de Leebrug in Oegstgeest, check hier) de wachtende auto's te voorzien van hun folders. Daarbij halen de promo-leden halsbrekende toeren uit om de auto's te ontwijken en zijn ze zelf ook oorzaak van deze file. Natuurlijk mag ik het niet denken, maar toch zweeft er door mijn hoofd de stoute gedachte dat ik het niet erg zou vinden als één van de passerende auto's deze VVD-gnomen van de sokken rijdt. Geen bloed of verwondingen, gewoon een tikje om het promoteam te laten beseffen hoe debiel ze bezig zijn.
 
Waarom komen de partijen nu pas uit hun schulp, één week voor de gemeenteraadsverkiezingen? Vier jaar lang heb ik ze niet gehoord, maar nu ze 'de kiezer' nodig hebben, zijn ze ineens duidelijk aanwezig. 'Kontenkruiperij' en 'hielenlikkerij' zijn twee woorden die hierbij telkens door mijn hoofd schieten.
 
Een ander fenomeen waar ik me over verbaas is het feit dat er rond deze verkiezingen debatten zijn rond de landelijke politiek. Per gemeente verschillen de speer- en standpunten van éénzelfde partij, terwijl landelijk gezien men juist als één partij wil overkomen. Om daarbij nog maar te zwijgen over de PVV die in slechts twee gemeenten op de kieslijst staat (dat weet niet iedereen), maar toch landelijke aandacht krijgt.
 
Hoewel de verkiezingen morgen al zijn, heb ik me nog niet verdiept in de gemeente waar ik moet stemmen (Pijnacker-Nootdorp). Deels is dat vanwege tijdgebrek, maar ook de motivatie daarvoor is ver te zoeken. Omdat ik ben opgegroeid met de gedachte dat stemmen moreel verplicht is, ga ik zeker wel stemmen en zal ik me dus ook nog moeten bekijken welke partij mij het beste ligt. Maar of dat van harte gaat? Pffff.....