31 oktober 2013

Verslag voor de NS

Als rijbewijsloze stakker ben ik een fervent treinreiziger. Ik vind het geen probleem om wat langer over een reis te doen in ruil voor beenruimte en rust. Enige vertraging kan ik mee leven, maar zoveel als deze week is echt niet acceptabel.
Een verslag van een week NS-treinmalheur:

Vrijdag 25-10
Na een degelijke vliegreis land ik om 16u40 op Brussel Zaventem. Omdat de internationale trein maar 1x per 2 uur rijdt, moeten vriendin en ik 1,5 uur wachten op de trein naar Rotterdam. Zeer fijn! Om 19u00 op Antwerpen CS uiteindelijk op de internationale trein gestapt die tjokvol zat (vrijdagavond, spits en terugkerende vakantiegangers). Eenmaal aangekomen op Rotterdam CS (20 min vertraging) blijkt dat er niks richting Delft rijdt vanwege een brandmelding bij Rijswijk. Geen pendeltreinen ingezet, dus ruim drie kwartier op Rotterdam gestaan. Pas om 21u30 kwam ik aan in Delft, dik een uur later dan gepland.
Maandag 28 oktober
Vanwege de storm rijdt de NS 's ochtends al met een 'aangepaste' dienstregeling. Ik mis net de trein van 07u05 waardoor ik de trein van 07u35 moet pakken, maar op dat tijdstip geen trein. Om 07u45 geen trein, om 08u00 nog steeds niet. Pas om 08u10 komt er een enkel (!) treinstel aan. Hoezo een enkel treinstel? Dit is de eerste trein richting Den Haag en dus is de trein tjokvol, om over het perron nog maar te zwijgebln. Met veel mazzel en lompheid bemachtig ik een plekje in de trein waarin iedereen op elkaar gepakt zit. Op Delft en Den Haag HS moeten sommige mensen achterblijven omdat het gewoon niet past. Om 08u30 kom ik uiteindelijk aan op Leiden.
De terugweg is net zo verrot: eerst ruim een half uur gewacht op Leiden CS waarna ik de trein tot Den Haag HS kan pakken. Als ik daar aankom sprint ik naar het andere perron, maar de conducteur van de stoptrein naar oa Delft vindt het niet nodig om te wachten en rijdt voor onze neus weg. Weer een kwartier later kan ik uiteindelijk de trein naar Delft pakken. Reisduur: 1u15 waar 20 minuten normaal is.
Donderdag 31 oktober
Als ik om 16u45 met de bus aankom op Leiden CS blijken er geen treinen te rijden vanwege een WO II bom die kort na Leiden naast het spoor is gevonden. Drie kwartier daarna gaan er bussen rijden, maar de NS-medewerker bij de bussen geeft aan dat vanwege plaatsgebrek reizigers voor Den Haag en Delft via Gouda moeten reizen. Als ik al even in de stoptrein van 18u08 zit te wachten wordt er omgeroepen dat de trein niet meer rijdt omdat er op het traject een vertraagde stoptrein rijdt en deze trein niet in het schema past. Of we op de volgende trein willen wachten. Op dat moment verlies ik mijn zelfbeheersing waarbij een vuilnisbak het moet ontgelden. Ja, ik ben pislink. Ik ren richting bussen, maar daar word ik weer teruggestuurd naar het perron waar een NS-medewerker mij meldt dat ik de volgende stoptrein naar Gouda moet pakken om 18u38.
Op het moment van schrijven is het 19u27 en zit ik in de intercity naar Rotterdam. Als het 'meezit' kom ik om 20u01 aan, 2,5 uur later dan gepland. De enige compensatie die ik daarvoor krijg is mijn ritprijs terug plus een bak thee van de kiosk. Wanneer komt er eens een degelijke compensatie? Ik moet nu voor vanavond nog een vergadering afzeggen, ik kan een praktijkopdracht niet uitvoeren bij de zwemtraining en ik moet gaan bezuinigen op nachtrust om tijd vrij te maken voor een verslag. En dat alles door de incapale en ver ondermaatse 'service' van de NS....